Av rapporten framgår bland annat:

  • Inlägg som nämner ansvarsfullt spelande blev vanligare, framför allt efter den förändrade spellagen 2019. Det är dock långt kvar till att alla inlägg nämner ansvarsfullt spelande.
  • 63 procent av inläggen på Facebook var inte synliga för minderåriga. För Instagram var motsvarande siffra 45 procent. På YouTube var det bara 1 av 295 videoklipp som inte var synligt för barn och unga.
  • En majoritet av inläggen från speloperatörerna handlade inte om spel eller spelande, utan om till exempel sportevenemang, välgörenhetsprojekt eller aktuella nyheter.
  • Det blev vanligare med inlägg som på olika sätt uppmanade följarna att aktivt reagera genom att gilla eller kommentera.

Rapporten sammanfattar vissa delar från forskningsprojektet Online Marketing of Gambling (OMG), som inleddes år 2018. Online Marketing of Gambling är ett samar­bete mellan Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) och Center för forskning i beroenden, kontroll och styrning (CEACG) vid Helsing­fors Universitet.

Spellagstiftningen förändrades i Sverige den 1 januari 2019. Då ersattes monopolsystemet med en licensbaserad spelmarknad. I och med det fick speloperatörer möjlighet att ansöka om licens för att verka på den svenska spelmarknaden.
 

CAN:s fokusserie

Syftet med serien är att publicera kortare och mer fokuserade analyser relaterade till olika aspekter av ANDTS-erfarenheter. Fördjupningarna är i regel baserade på material som samlats in av CAN.

 

Senast reviderad: 2021-08-26

Författare

Om publikationen

ISBN

978-91-7278-328-7

URN

urn:nbn:se:can-2021-7