Några resultat från rapporten:

  • Under 2023 sjönk den totala alkoholkonsumtionen med 2,7 procent jämfört med 2022. Bortsett från pandemiåret 2020 är det den största minskningen ett enskilt år sedan år 2014.
  • Den kraftiga minskningen beror sannolikt både på den långsiktiga trenden mot en minskad konsumtion som pågått en längre tid, och på den kraftigt minskade köpkraften hos konsumenterna under 2023.
  • Alla delmängder minskade utom restaurangförsäljningen och köp av smugglad alkohol, som ökade marginellt. Systembolagets andel av den totala konsumtionen ökade dock från 69,8 till 70,5 procent.
  • Den registrerade försäljningen ligger fortfarande på en högre nivå jämfört med före pandemin.
  • Den registrerade konsumtionen utgjorde 86,1 procent av den totala konsumtionen under 2023. Den oregistrerade delen stod för 13,9 procent.
  • Både resandeinförsel och köp av smugglad alkohol har minskat kraftigt jämfört med före pandemin.
  • Vin stod för 43,7 procent av den totala konsumtionen under 2023, följt av starköl med 31,6 procent och spritdrycker med 18,4 procent. Folköl och cider stod för 4,0 procent respektive 2,2 procent.

Den registrerade delen är alkohol som säljs genom registrerade försäljningskanaler i Sverige, så som Systembolaget, restauranger och i livsmedelsbutiker. Den oregistrerade delen är alkohol som förs in i landet i samband med resor, hemtillverkning, köp av smugglad alkohol samt köp via internet. För att beräkna de oregistrerade delarna genomförs en löpande enkätundersökning med personer i åldern 17–84 år.

 

Citera gärna publikationen som: Trolldal B. Alkoholkonsumtionen i Sverige 2001–2023. Stockholm: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN); 2024. Rapport 231.

 

Senast reviderad: 2024-12-09

Frågor besvaras av

Författare

Om publikationen

ISBN

978-91-7278-367-6

URN

urn:nbn:se:can-2024-10

Sidantal

75

Publicerad

9 december

Utgivningsår

2024