Några resultat från rapporten:

  • Mängden alkohol som svenskar tar med sig vid resor tillbaka till Sverige har minskat kraftigt. Minskningen är drygt 40 procent mellan åren 2019 och 2024.
  • Den totala konsumtionen minskade med 2,2 procent under 2024 jämfört med 2023. Jämfört med 2019 är minskningen 6,5 procent.
  • Systembolagets försäljning står för 72 procent av totalkonsumtionen, vilket med undantag för pandemiåren är den högsta andelen sedan mätningarna började.
  • Vin stod för 43,2 procent av den totala konsumtionen under 2024, följt av starköl med 32,4 procent och spritdrycker med 18,3 procent. Folköl och cider stod för 4,0 procent respektive 2,1 procent.
  • Andelen som har handlat via distansförsäljning är genomgående låg i alla grupper.
  • Den norska gränshandeln i Sverige beräknades under 2024 uppgå till 3,6 procent av Systembolagets försäljning mätt i ren alkohol, vilket är i stort sett på samma nivå som 2022 och 2023.

 

Citera gärna publikationen som: Trolldal B. & Åkerblad R. Alkoholkonsumtionen i Sverige 2001–2024, Stockholm: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN); 2025. Rapport 236.

 

Senast reviderad: 2025-10-15

Frågor besvaras av

Författare

Om publikationen

ISBN

978-91-7278-379-9

URN

urn:nbn:se:can-2025-7

Sidantal

86

Publicerad

15 oktober

Utgivningsår

2025