Skriv till CAN
Hur vanligt är det att ungdomar använder narkotika?
Sedan mitten av 1990-talet har mellan 5–10 procent av niondeklassarna i CAN:s årliga skolundersökning uppgett att de använt narkotika någon gång.
I 2025 års undersökning var andelen 5 procent i årskurs 9. Användning av narkotika är mer än dubbelt så vanligt bland ungdomar i gymnasiets år 2. Där låg andelen på omkring 12 procent år 2025. Det är den lägsta andelen som registrerats sedan mätningarna i gymnasiet inleddes 2004. I årskurs 9 är könsskillnaderna numera små, medan det i gymnasiet fortfarande är vanligare bland pojkar än bland flickor att ha använt narkotika. Bland dem som använt narkotika är cannabis det vanligaste preparatet.
En fråga som ställs i skolundersökningen är om man har använt narkotika någon gång under de senaste 30 dagarna. Det kan användas som en indikation på en mera regelbunden konsumtion.
Sedan slutet av 1990-talet har andelen niondeklassare som använt narkotika de senaste 30 dagarna legat runt 2–3 procent. 2025 var andelen 1 procent. Bland gymnasieeleverna har andelen legat runt 3–5 procent sedan mätningarna inleddes 2004, men de senaste åren har trenden varit nedåtgående. 2025 svarade 1 procent att de använt narkotika de senaste 30 dagarna. Det är den lägsta nivån som uppmätts bland gymnasieeleverna.
Källa:
Svensson J, Guttormsson, U. (red.), CAN:s nationella skolundersökning 2025. Stockholm: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN); 2025. Rapport 239.
Svaret uppdaterat i juni 2026