Det visar en kartläggning som svenska och finländska forskare har gjort genom att granska över 8 000 inlägg från 28 speloperatörer*. Inläggen gjordes 2017-2020, alltså både före och efter den nya spellagstiftningen i Sverige från 2019**.

Kommersiella meddelanden har sedan 2019 omsorgsplikt vilket innebär att de ska innehålla tydlig information om var man kan få stöd, till exempel www.stodlinjen.se.
– Inläggen med någon sorts meddelande om ansvarsfullt spelande ökade visserligen från 2017-2020 från 1% till 35%, men det är långt kvar till att kraven är helt uppfyllda, säger Johan Svensson som är rapportförfattare och utredare med forskningskompetens på CAN..

En central del i den svenska spelpolitiken är åldersbegränsningar. Marknadsföring ska inte riktas till barn och unga.
– Av 2072 Facebookinlägg var 63 procent inte synliga för minderåriga, säger Johan Svensson. På Instagram var motsvarande siffra 45 procent. På YouTube var det bara 1 av 295 videoklipp som inte var synligt för barn och unga.

Den 26 augusti släpper CAN en ny fokusrapport som sammanfattar vissa delar från forskningsprojektet Online Marketing of Gambling (OMG), som inleddes år 2018. OMG är ett samarbete mellan CAN och Center för forskning i beroenden, kontroll och styrning (CEACG) vid Helsingfors Universitet.

*De svenska speloperatörerna som ingår i studien ATG, Bethard, Betsson, Bingolotto, Casino Heroes, Casinostugan, Casumo, ComeOn, Expekt, Folkspel, Kombispel, LeoVegas, Lottoland Sverige, Miljonlotteriet, Mr Green, Multilotto Sverige, Ninja Casino, NordicBet, Paf, Rizk Casino, SuperLenny, Svenska Postkodlotteriet, Svenska Spel, Sverige Automaten, Thrills Casino Sverige, Unibet, Vera&John & Vinnarum.

**Spellagstiftningen förändrades i Sverige den 1 januari 2019. Då ersattes monopolsystemet med en licensbaserad spelmarknad. I och med det fick speloperatörer möjlighet att ansöka om licens för att verka på den svenska spelmarknaden.

 

Webbsändning

 

Senast reviderad: 2021-08-26

Frågor besvaras av