Av resultaten framgår bland annat:

  • Systembolagets försäljning till norrmän har mellan 2016 och 2018 ökat med 16% vad gäller antal liter ren alkohol. Gränshandeln i stort har ökat ungefär lika mycket.
  • 87% av gränshandeln av alkohol sker i Systembolagets butiker i de 22 kommuner som gränsar till Norge.
  • I gränshandeln utgör vin en större del jämfört med försäljningen i Norge, medan öl utgör en mindre del.
  • Alkohol utgör ca 10% av gränshandeln. Gränshandeln innefattar framförallt livsmedel, inte minst sådana som omfattas av den norska sockerskatten. Alkoholen tycks alltså inte vara den primära drivkraften för norrmän att åka och göra inköp i Sverige.
Senast reviderad: 2020-03-18

Frågor besvaras av

Författare

Om publikationen

ISBN

978-91-7278-309-6 (pdf)

URN

urn:nbn:se:can-2020-1