Veckan kring alla hjärtans dag sker initiativ världen över för att uppmärksamma barn som växer upp i familjer där någon vuxen dricker för mycket alkohol. I till exempel USA och Storbritannien har man i flera år genomfört Children of Alcoholics Week just denna vecka. I Sverige genomfördes Spela Roll! för första gången 2011.

Att Junis är med som arrangör känns självklart! Vi vet ju att de här barnen finns precis överallt – i varje förening och i varje skolklass. Genom att samarbeta med andra har vi större möjlighet att nå ut med den kunskap som behövs, säger Mona Örjes, förbundsordförande för Junis.

Varken barn eller vuxen ska behöva känna sig ensam i det svåra. Ändå är det många barn som tror att de är ensamma om att växa upp med en förälder som dricker för mycket och ändå är osäkerheten stor bland vuxna om vad vi kan göra för att hjälpa. Med Spela roll visar vi att vi sluter upp kring barnen och gör det här tillsammans, säger Paulina Gunnardo, sakkunnig på Trygga Barnen.

Under veckan arrangeras digitala seminarier om bland annat hur barn påverkas av föräldrars drickande och om hur man kan stötta. På duspelarroll.se finns information, affischer och tips på material. Det finns också tips på barn- och ungdomsböcker som berör frågorna. Det är fritt fram för föreningar, kommuner och andra att själva arrangera Spela Roll!-aktiviteter.

Arrangörer av Spela Roll! är:
Blå Bandet | Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysningHela Människan | Junis  |  Nätverket De Glömda Barnen Västra Götaland | Stiftelsen Trygga barnen  | Studieförbundet NBV

Senast reviderad: 2022-02-14

Frågor besvaras av