Café CAN om marknadsföring av alkohol i sociala medier i Sverige

Ny fokusrapport presenteras: Marknadsföring av alkohol i sociala medier i Sverige

CAN:s nya fokusrapport lyfter svenska förhållanden och bygger på en ny finsk-svensk studie som baserar sig på 38 finska alkoholvarumärken och 52 svenska. Samtliga inlägg på producenternas sociala media konton: Facebook, Instagram, Twitter och YouTube under januari 2014, 2016 och 2017 har samlats in och analyserats. Rapporter visar att den förnyade lagstiftningen i Finland från år 2015 varit verksam. Skillnaderna jämfört med Sverige är små men tydliga. Rapporten visar också att reklamen är tillgänglig för unga.


Startar 24 april 2019 kl.08:00

Pågår till 24 april 2019 kl.09:00

Plats Klara Norra Kyrkogata 34, Stockholm. Webbsänds även på Facebook


(Frukost serveras från 07:45)

Välkommen på presentation av den svenska fokusrapporten.

Medverkande
Johan Svensson, CAN
Mikaela Lindeman, Helsingfors universitet Ingeborg Simonsson, rådman, docent och särskild utredare för: Alkoholreklam i sociala medier m.m. (SOU 2017:113)
Emma Önneby, hovrättsassessor och sekreterare i Alkoholreklam i sociala medier m.m. (SOU 2017:113)
Malin Sandquist, jurist i Systembolagets företagsledning och deltog i utredningen Alkoholreklam i sociala medier m.m. (SOU 2017:113)

Samtalsledare
Charlotta Rehnman Wigstad, CAN:s direktör

Anmälan
Senast den 22 april till Daniel Carlryd på 0723-71 43 17 eller via e-post daniel.carlryd@can.se

Webbsändning
Det går också bra att följa caféet i realtid eller i efterhand på vår facebooksida: https://www.facebook.com/1901can/

Väljer du att titta medan vi sänder live 8.00–9.00 har du möjlighet att ställa frågor i kommentarsfältet – i möjligaste mån kommer vi också ta in dessa frågor till panelen.